Sorry, ik wil niet meer met je verder …

Ze had het totaal niet zien aankomen, mijn twijfels niet opgemerkt. En op het moment dat ik haar vertelde dat we elkaar gewoon niet gelukkig konden maken, viel ze compleet stil …

Deze twee zinnen beschrijven zo’n beetje het uur durende telefoongesprek dat ik had met een potentiele klant. Ze was verbaasd over mijn openheid en eigenlijk ook wel over het feit dat ik zomaar een mooie opdracht liet lopen. Maar ook blij met mijn oprechtheid waardoor zij ook weer verder kon. Al was dat op een andere manier dan van te voren gedacht.

Wat is er gebeurd?

Een collega-ondernemer tipte mij. Iemand uit haar netwerk had dringend behoefte aan ondersteuning.  Na een kort telefoongesprek hebben we een afspraak gemaakt om elkaar persoonlijk te ontmoeten. Een kennismakingsgesprek op haar kantoor volgde waarin ze uit de doeken deed waar ze naar op zoek was: “Iemand die op een rijdende trein springt, want ik heb geen tijd om je in te werken”. Meteen kreeg ik een beeld van mezelf, rennend, naast die trein.

Want:

Ja, de opdrachtgever heeft druk √

Ja, daarom zoekt zij iemand die snel en flexibel inzetbaar is √

Ja, ik heb veel ervaring en ben flexibel √

Maar soms heb ik echt wat uitleg nodig over de discipline of wat tijd nodig om te wennen aan jargon of systemen waar men mee werkt √

Ik wil niet naast een trein rennen. Ik wil opstappen en daarna flink de vaart erin, het liefst als machinist!

Daarom heb ik de dame in kwestie na ons gesprek gebeld en eerlijk verteld dat ik niet aan haar verwachtingen kon voldoen. Vervolgens heb ik haar in contact gebracht met andere ondersteuners die wel ervaring op haar werkgebied hebben en voor wie die sprong op een denderende trein wat minder hoog zou zijn.

Jammer? Misschien. Maar als ik iets geleerd heb ik mijn eerste lustrum als ondernemer, is het wel dat je altijd dicht bij jezelf moet blijven. Uiteindelijk is dat voor de klant, maar zeker voor jezelf het allerbeste wat je kunt doen.

Maar hoe dan?

De vier spiegels die je je voor kunt houden:

1.Wees je bewust van jezelf

Weet wat je kunt, wat je sterke punten en wat je zwakke punten zijn. Het lijkt een open deur, maar veel mensen weten het (nog) niet of durven het niet te geloven. Focus je op waar jij goed in bent. Natuurlijk is er altijd ruimte voor ontwikkeling en kun je jezelf verbeteren, maar schakel liever iemand anders in voordat je iets gaat doen waarvan je in alle eerlijkheid kunt verwachten dat je er niet gelukkig van wordt (en de klant vaak uiteindelijk ook niet).

2. Wees open en eerlijk

Jouw klant heeft recht op het beste. De beste dienstverlening, het beste product, top of the bill. Het is geen blijk van zwakte als je aangeeft dat jij niet aan de specifieke verwachtingen van een klant kan voldoen. Het laat juist jouw kracht zien!

3. Wees een voordenker geen nadenker

Enthousiasme is goed en werkt aanstekelijk. Maar er is niets mis met vooraf goed bedenken of je kunt bieden wat nodig is, of iemand anders dat beter kan, of je klant er beter van wordt en of het jouzelf blij maakt. Natuurlijk kun je onmogelijk alle teleurstellende samenwerkingen uitsluiten, maar door vooraf te bedenken en in te schatten hoe een proces waarschijnlijk zal verlopen, kun je vaak al prima inschatten of het een succes wordt of niet.

4. Wees realistisch

Maak heldere afspraken en wees realistisch over belangrijke dingen als tijd en tarieven. Het is niet gek om hierover te praten, het is zakelijk.  En gaat het een keertje mis, dan ben je direct een stuk wijzer geworden. Mijn eerste transcriptieopdracht was bijvoorbeeld een flop. Ik had me enorm vergist in de hoeveelheid tijd die het uitwerken van een geluidsbestand kon kosten. Maar dat weet ik nu dus. In het vervolg hangt hier dus een redelijke uitwerktermijn en dito tarief aan vast.

Hoe het verder ging

Er kwam nog een klein staartje aan het verhaal met de ondernemer waar ik mee begon. Uiteindelijk bleek die ervaring en daardoor het misschien sneller oppakken van werkzaamheden toch minder zwaar te wegen dan andere kwaliteiten. Mevrouw belde terug en vertelde dat haar verwachtingen misschien niet reëel waren en dat ze toch liever met mij zou willen werken.

Gaan met die trein!

Een reactie plaatsen