Concurrentie of Kans; 5 redenen om je concurrenten te omarmen

In hoeverre voel jij je wel eens ongemakkelijk bij concurrenten? Of voel je je er zelfs door bedreigd? In mijn zoektocht naar collega’s om een sterk netwerk om mij heen te bouwen en zo de beste dienstverlening te kunnen leveren, heb ik gemerkt dat heel veel ondernemers hier last van hebben. Dames (ja, in mijn vakgebied is inderdaad nog 99% vrouw) die mij niet wilden ontmoeten omdat ik hetzelfde werk doe. En samenwerken? Veel te eng.

Eerlijk gezegd herken ik die angst totaal niet. Wat jou in je werk uniek maakt dat ben jij zelf. Dat is de reden waarom je doet wat je doet en dat is ook de reden dat jouw klant kiest voor jou (die magische gun-factor waar ik het al eerder over had). Mijn opdrachten krijg ik vooral uit mijn eigen netwerk, via mensen die me kennen en weten wat ze aan me hebben. Die gaan echt niet een wildvreemde bellen omdat haar advertentie er zo leuk uitzag.

Elke ondernemer wil zijn klant alleen het beste geven. Maar niemand weet alles, kan alles, heeft alles. En wat als je een mooie opdracht kunt krijgen, maar je eigenlijk helemaal geen tijd hebt? Hoe kun je dan alsnog jouw klant helpen en aan je binden? Precies! Daarom ben ik een groot voorstander van samenwerken. Ook, of eigenlijk juist, met concurrenten. In plaats van bang zijn voor elkaar, kun je elkaar ook omarmen (nee, even niet letterlijk nu…) en versterken. En dat dit werkt heb ik inmiddels wel ervaren! Ik heb de meest leuke, sterke en slimme vakvrouwen om me heen verzameld 😊 Want:

1)      Samen weet je meer

Al werk je op hetzelfde vakgebied, iedereen heeft een eigen specialisme. Zo ben ik zelf een chaos-controler, organisator, planner en heb ik aan een half woord genoeg om aan de slag te kunnen. Maar moet er een online academy gebouwd worden, dan vraag ik daar liever iemand anders voor die dat veel beter en sneller kan. Win – win – win: de klant het beste resultaat, mijn ‘collega’ een leuke opdracht die bij haar past en ik een stuk minder stress en tijd voor werk waar ik wel blij van wordt.

2)      Delen zorgt voor credits

Als jouw klant ziet dat jij niet alleen maar bezig bent jezelf aan het werk te houden, maar oprecht het beste resultaat voor hem of haar wilt, dan laat dat jouw professionaliteit zien. Daarmee hoef je echt niet bang te zijn dat jij je klant kwijtraakt, want je zorgt tenslotte gewoon voor het beste resultaat en dat is wat telt. Het zal hem een zorg zijn wie het uitvoert; als het maar goed is. Daarnaast is jouw concurrent waarschijnlijk ook blij met de klus en zal (in mijn geval) zij, ook aan jou denken als er iets voorbij komt wat beter in jouw straatje past. Zo bouw je waardevolle relaties die vast ook bereid zijn naar je te luisteren of met je mee te denken als je dat even nodig hebt. Als ZELFstandig ondernemer hoef je niet alles ZELF te doen.

3)      Samen sta je sterk

Als je bereid bent buiten je eigen kantoormuren te kijken, kun je ook andere opdrachten aannemen. Groter is niet altijd beter, maar soms komt er een buitenkansje voorbij die je moet grijpen. Als het te groot is om in je eentje aan te pakken, dan kun je het misschien wel samen doen. Ook nog super leerzaam!

4)      Je hebt een back up als dat nodig is

Jij bent je bedrijf. Daarom loop je net dat stapje extra om er altijd te zijn voor je klant. Maarrrrrr, ook jij kunt ziek worden of om een andere reden voor even of voor langere tijd uit de running zijn. Hoe fijn is het dan als er iemand is die je vertrouwt en in de tussentijd jouw klanten kan bedienen.

5) Je leert nog meer leuke mensen kennen

Ik ontmoet regelmatig vrouwen die ik concurrent zou kunnen noemen. Als er een klik is, we een idee hebben van hoe de ander werkt en of dat matcht met hoe we dat zelf doen, dan is dat het moment dat ik een keuze maak of ik met diegene zou willen samenwerken. Het is net een soort date; soms is ‘het’ er gewoon niet en bij een ander kun je elkaars zinnen afmaken.

In de afgelopen jaren heb ik ook op het gebied van samenwerken veel moeten leren. En natuurlijk is het ook weleens tegen gevallen… Maar inmiddels weet ik precies waar ik op moet letten en wat belangrijk is voor zowel de klant, mijn collega als mijzelf: duidelijk afspraken over o.a. uurtarief en betalingstermijn, aansprakelijkheid, kwaliteit en de communicatie met de klant. Gelukkig zijn al mijn collega’s lekker gestructureerd en is het nooit een probleem om dit ook allemaal vast te leggen. Niet omdat we elkaar niet vertrouwen, maar omdat we gewoon alles goed geregeld willen hebben.

En ja, als er dan iemand namens jou voor een opdrachtgever werkt, dan moet je natuurlijk wel af en toe even horen hoe het gaat en of je nog ergens bij kunt helpen. Net zoals @Angelabritodecampos en ik bij voorkeur op een terrasje doen. En geloof me: in de winter vinden we echt wel een andere manier 😉

Zo zie je, samenwerken maakt het ZZP-bestaan ook nogeens een stuk minder eenzaam!

Wat kunnen wij samen gaan doen?

Een reactie plaatsen