Waarom je doelgroep zou moeten voelen als een vriendschap

Ik ben rijk gezegend met hele mooie, lieve mensen om me heen. Mensen die onbeschrijfelijk belangrijk voor me zijn. Eén van die mensen in Neline. We wandelen graag samen en hoe lang de route ook is, het is altijd te kort. Op het eerste gezicht zijn we compleet anders. Zij klein, donker, met prachtig lang zwart haar en ik 1.80 lang, blond en alleen na een héle zonnige zomer een lekker kleurtje.

Dat wat ik met Neline heb is weer anders dan ik met andere vriendinnen of bijvoorbeeld mijn zussen heb. Dat maakt niet dat de één me meer dierbaar is dan de ander; het is gewoon een ander soort relatie. Maar wat ze hetzelfde maakt is dat ze allemaal op hun eigen manier bij mij passen en ik bij hen.

Toen ik startte als zelfstandig ondernemer kreeg ik het advies een doelgroep te kiezen. Nu zou ik natuurlijk moeten zeggen dat ik dat advies direct heb opgevolgd en dat het ook meteen een groot succes was, maar dat is niet zo … Ik wilde aan het werk en het idee om potentiële opdrachtgevers uit te sluiten leek me niet bevorderlijk. Wat als er nu heel veel verschillende bedrijven, net als veel verschillende vriendinnen, bij mij passen?

Gedurende de jaren heb ik toch (bewust en onbewust) een doelgroep kunnen bepalen. Ik kan me nog een gesprek herinneren met een coach die me adviseerde me op high-end ondernemers te richten. Mijn dienstverlening had een bepaald niveau en het was toch doodzonde om dit niet optimaal in te zetten. Maar alleen al bij de gedachte aan mantelpakjes en grote dure grachtenpanden met dito koffiemachines voelde ik me ongemakkelijk.

Ik heb ontdekt dat ik graag wil bijdragen aan een groter geheel en als persoon beter pas binnen (jeugd)zorg, not-for-profit organisaties, onderwijs en decentrale overheid dan grote, chique kantoren. Voor sommige van mijn collega’s is werken op de Zuidas, hét zakendistrict van Amsterdam, het ultieme. Prima, doen! Maar ik word daar niet gelukkig van. En alleen als ik blij word van wat ik kan bijdragen aan een organisatie, kom ik volledig tot mijn recht. Net als binnen al die verschillende vriendschappen die één ding gelijk hebben: ik kan altijd mijn (opr)echte, authentieke zelf zijn. En volgens mij zet je je talenten dan pas optimaal in.

Moeite met het bepalen van je doelgroep? Ik help je graag!

Een reactie plaatsen