Waarom we zo van lijstjes houden

Mijn omgeving grapt regelmatig over mijn neiging overal lijstjes voor te maken, maar ik ben echt niet de enige. Veel Nederlanders zijn er dol op. De Top 2000, overzicht van de warmste, koudste, droogste periode, de ziekenhuis top 100, de Oliebollentest, het boodschappenlijstje en (mijn absolute favoriet) de to-do lijst. Kortom, de lijst der lijsten is oneindig. Maar waarom rangschikken we zo graag?

Het begint allemaal met een hele hoop gedachtes en informatie die om elkaar heen vliegen en waar je maar geen overzicht of orde in krijgt. Je hoofd is zoiets als het internet en een lijstje als Google. Het zet al die grote data om in een overzichtelijke en behapbare lijst. Een lijst die je brein wél aankan en begrijpt. Een lijst waar mee je aan de slag kan, dingen gedaan krijgt, in plaats van niet vooruit komen omdat je niet eens meer weet waar je moet beginnen.

Om écht productief te kunnen zijn heb je overzicht nodig. Het to-do-lijstje in je hoofd geeft geen goed overzicht. Het is beter om alle taken visueel te maken, hetzij op papier of in een digitale takenmanager.

De taken op je to do lijstje moeten je die lekkere dopamine-kick geven. Het moet zelfs een voorwaarde zijn om op die lijst terecht te mogen komen. Een taak op je to do lijstje moet daarom:

  1. simpel,
  2. concreet en
  3. snel af te vinken zijn (hallo dopamine!).

Wat is ‘heel snel’? Maximaal 30 minuten.

Hak een project in verschillende acties en zet dié op je actielijst. Het is veel effectiever om te denken in eerste acties. Stel jezelf de vraag: Wat moet ik als eerst doen met dit project? Dát zet je op je actielijst. De grotere en de concentratieklussen kun je beter inplannen in je agenda.

Wanneer je precies weet wat je nog moet doen, kun je een planning maken om dit binnen een bepaalde tijd uit te voeren. Zorg dat die planning reëel is. Anders raak je alleen maar gefrustreerd in plaats van gemotiveerd.

Met behulp van een planning weet je wanneer wat af moet zijn en wanneer je dan ergens mee moet beginnen. Doordat je weet wat je vandaag te doen staat en wat je prioriteiten zijn, kun je enorm productief te werk gaan en gaat er weinig tijd verloren.

En je mag jezelf ook best weleens belonen als je bijvoorbeeld een lastige taak van je lijstje hebt afgevinkt in plaats van uit te stellen. Voor komende week vul ik de vriezer op kantoor weer met ijsjes. Kan ik ook mijn kantoormaatjes belonen voor hun harde werken. 😊

Een reactie plaatsen