Wat Netflix, Spotify en Virtual Assistants gemeen hebben

Streamingdiensten zijn razend populair. Tijdens de lockdown (en zeker toen de kinderen thuis zaten!) zullen veel mensen dankbaar gebruik gemaakt hebben van hun abonnementje Spotify en/of Netflix.

Corona zorgde er ook voor dat het tijd werd de digitale mens te omarmen (lekker veilig, altijd genoeg afstand 😉). Zodra Covid-19 ervoor zorgde dat we allemaal thuis moesten werken, brak er voor veel mensen een compleet nieuw tijdperk aan. Omdat VA’s niet anders gewend zijn dan alleen en op afstand te werken, werd hun expertise nu belangrijker dan ooit. Want: hoe doe je dat?!

Zo werd de VA de laatste maanden voor nog meer ondernemers zo goed als onmisbaar, net als Netflix en Spotify. Als je er eenmaal aan gewend bent, dan wil je niet meer zonder. Want:

1. On demand

What you need is what you get! Een VA is een zelfstandig professional met haar eigen werkplek en middelen waardoor ze flexibel inzetbaar is. Ze is een achtervang, sparringpartner en levert de broodnodige support. Even kort door de bocht: zo goed als alles wat niet jouw dagelijks werk betreft, waar je geen tijd voor of onvoldoende kennis van hebt kun je kwijt bij een VA.

Omdat een Virtual Assistant zelf ondernemer is, kent ze ‘de klappen van de zweep’. Zonder overhead kosten, apparatuur en kantoorinrichting, sociale lasten, scholing en risico’s van een werknemer, kun je de VA inzetten wanneer jij dat wilt. Je betaalt alleen de uren die jij nodig hebt en kunt de samenwerking even ‘on hold’ zetten als het even iets minder gaat.

2. ’Gemaakt voor jou’; Personalisatie

Netflix raadt aan de hand van je kijkgedrag films en series aan; ik vind dat ideaal. Zo heb ik inmiddels steengoede series gezien die ik zonder advies van Netflix misschien zou overslaan. Spotify doet hetzelfde aan de hand van je luistergedrag en bij Nike kun je al jaren je eigen schoenen ontwerpen. Allemaal vormen van personalisatie, een tool die door veel bedrijven wordt ingezet.

Omdat iedere VA heeft haar eigen expertise heeft, is het belangrijk om iemand te zoeken die bij jouw wensen en behoeften past. Bedenk welke klussen je graag zou willen uitbesteden en wat voor ondersteuner daar bij hoort. Zijn het technische klussen (opzetten e-mailmarketingsystemen, bouwen van online leeromgevingen, creëren en updaten landingspagina’s) of heb je meer behoefte aan iemand die je helpt je social media bij te houden, nieuwsbrieven te maken of blogs te schrijven?

Veel VA’s werken samen en bundelen zo hun krachten. Zelf schakel ik ook maar wat graag collega’s in voor werkzaamheden die zij beter kunnen dan ik.

3. De investering weegt niet op tegen het plezier

Vroeger kocht je CD’s en moest je naar de videotheek om thuis die ene film te kunnen zien. Uiteindelijk kost dit natuurlijk veel meer geld (én tijd), dan elke week een film via Netfilx kijken (en daarnaast stiekem af en toe een serietje meepikken …). Naast het feit dat je de deur niet meer uit hoeft en geen kast vol dvd’s/videobanden/cd’s hebt (ja, ik ben van zo min mogelijk spullen) is het dus ook gewoon een hele slimme investering.

En nu wil jij als ondernemer natuurlijk weten hoe dit zich vertaalt naar meer omzet. OK, let’s talk money. Stel, je verdient € 100,- per uur en we gaan ervan uit dat jouw assistent € 50,- per uur rekent.

Van de 8 uur per dag, ben je al snel 2 uur kwijt aan ‘bijzaken’ (je mailbox checken, administratieve zaken, afspraken maken, offertes aanvragen en andere ad-hoc taken). Als een Virtual Assistant deze werkzaamheden van jou overneemt, kost je dat dus 2 x € 50 = € 100,-.

Jij houdt dagelijks 2 uur ‘over’, die je kunt besteden aan datgene wat nodig is, wat je graag doet én waar je € 200,- mee verdient. In dat geval levert een assistent je per dag dus € 100,- op (€ 200,- min € 100,-). Of je kiest er natuurlijk voor om eerder naar huis te gaan, te sporten of tijd met je gezin of vrienden door te brengen (= onbetaalbaar 😊).

Een reactie plaatsen