8 tips voor een zakelijke website

  1. Voor je begint

Bepaal of je de website zelf maakt of dat je liever iemand inhuurt die dat voor je doet. Er zijn verschillende pakketten waarmee je vrij gemakkelijk zelf een website kunt bouwen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen slechts een gedeelte zelf te doen. Vind je het technische deel bijvoorbeeld leuk om in eigen beheer te houden, maar is het schrijven van wervende teksten wat lastiger? Dan delegeer je dat laatste aan iemand die dat wel kan.

Registreer de domeinnaam die je wilt gebruiken, meestal je bedrijfsnaam.

Nu kun je al aan de slag!

  1. Bepaal je doelgroep

Breng voordat je je website gaat bouwen je doelgroep in kaart. Zo kun je aansluiten op de wensen van je klanten. Beschrijf op je website welk probleem jij voor deze doelgroep kunt oplossen. Waarom hebben zij jou nodig?

  1. Zorg voor een veilige website

Bied de websitebezoekers meer zekerheid en zorg voor een veilige verbinding met een SSL Encryptie. Hiermee versleutel je wachtwoorden en andere privacygevoelige gegevens.

Je kunt een SSL certificaat aanvragen bij een Certification Authority (CA). Je krijgt een (groen) slotje in de adresbalk van de browser. Het slotje geeft je klant meer vertrouwen in je website en het zorgt ervoor dat je hoger komt in Google ranking.

Werk daarnaast met de nieuwste software-versie en voer updates zo snel mogelijk uit om beveiligingslekken te voorkomen.

  1. Gebruik rechtenvrije foto’s

Fotografie bepaalt voor een groot deel de ‘look-and-feel’ van een zakelijke website. Daarnaast krijgt de bezoeker ook direct een goed beeld van jouw bedrijf. Ben je bijvoorbeeld aannemer, plaats dan jouw meest recente projecten direct online. En ben je eigenaar van een tandartspraktijk laat dan zien hoe de behandelruimte eruit ziet.

Professionele foto’s kun je gemakkelijk en voordelig kopen via ‘stockfotografie’. Maar er zijn ook heel veel gratis afbeeldingen op internet te krijgen. Let altijd goed op of de foto die je hebt gevonden echt gratis en rechtenvrij is. Mocht later blijken dat dat niet zo is, dan kan dat voor vervelende verrassingen zorgen … Eerder schreef ik al over websites waar je kosteloos rechtenvrije foto’s kunt downloaden. 

 

  1. Vermeld alle contactgegevens

Vertrouwen is voor veel mensen één van de belangrijkste voorwaarden om zaken te doen. Om het vertrouwen te winnen is het een vereiste dat al jouw zakelijke gegevens duidelijk en juist staan vermeld.

Bezoekers moeten makkelijk het adres, telefoonnummer van contactpersoon en het kvk-nummer kunnen vinden. Je wilt niet dat mensen de indruk krijgen dat je iets te verbergen hebt.

  1. Plaats duidelijke referenties

We weten graag wat de ervaringen zijn van anderen. Ga maar eens na hoe vaak jij een beslissing maakt omdat iemand anders het heeft aanbevolen. Zorg er daarom voor dat er referenties op jouw website te vinden zijn. Vermeld daarbij de naam en woonplaats waar de persoon vandaan komt. Voeg eventueel een foto bij als je klant dat goed vindt.

  1. Ontwikkel een responsive website

Meer dan 90% van alle Nederlanders heeft een smartphone. Mobiel internet wordt daarmee dagelijks gebruikt. Logisch, want overal kan er met razendsnel 4G internet gezocht worden naar bijvoorbeeld jouw dienst of product.

Daarom is het erg belangrijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor smartphones en tablets en de website zich aanpast naar de breedte van het scherm. Op die manier is jouw website altijd goed leesbaar.

  1. Houd de website up-to-date

Niets is zo storend als een website waaraan je direct ziet dat deze sterk verouderd is. Het zit vaak in de kleine dingen. Bijvoorbeeld een actie die niet meer geldig is of het laatste nieuwsbericht is van twee jaar geleden. Veranderen je prijzen of je openingstijden? Vergeet dit niet direct aan te passen op je website.

Vind je het fijn als ik meedenk of wil je het schrijven van de teksten uitbesteden? Neem dan contact met mij op.

Een reactie plaatsen