Gastblog: Wat jij kunt leren van Tel Sell

Tel Sell, je weet wel, die eindeloze stroom aan video`s om jou een product te verkopen dat je eigenlijk niet nodig hebt. Veelal `s nachts, maar ook in de loze uren overdag. Als je wel eens ziek thuis hebt gezeten en net niet ziek genoeg meer was om in bed te blijven, dan moet je het haast wel eens gezien hebben tijdens het bankhangen. Meestal zapte ik zo snel mogelijk weg, maar heel soms bleef ik wel eens hangen.

Maar waarom eigenlijk? En hoe kan het in hemelsnaam dat je, terwijl je rationeel weet dat je het totaal niet nodig hebt, op een gegeven moment toch de drang voelt om die automatische verfroller/ zelfkammende huisdierborstel/ robotdweil/ fleecedeken met mouwen aan te schaffen? Omdat Tel Sell een aantal verkoop-slimmigheden heel sterk toepast! In dit blog lees je welke dit zijn én hoe jij hiermee op LinkedIn aan de slag kunt.

Slimmigheid # 1

En dit is meteen de belangrijkste regel die je ooit gaat leren over verkopen: Tel Sell focust niet op wat het product kan, maar op welk probleem het oplost. Daarom wordt je eerst getrakteerd op een video van een aantal mensen die, natuurlijk heel overdreven, een situatie uitbeelden waarin ze ontzettend aan het knoeien zijn met het verven van een muur, onder het dweilen een emmer met sop omgooien of knetterende ruzie hebben met de familie-golden retriever die geborsteld moet worden. Het gepuf en gesteun is niet van de lucht en je ziet ze denken “kan dit nu niet handiger?”. Ja natuurlijk kan dit handiger! En dat gaat de Tel Sell-meneer of mevrouw je nu uitleggen!

En natuurlijk zijn die filmpjes ontzettend over de top, maar wat ze heel goed doen is in één oogopslag (of in ieder geval in maximaal 20 seconden) een situatie schetsen die voor iedereen (of in ieder geval voor de doelgroep van dat product) herkenbaar is. Onze hersens gaan daar dan als vanzelf op ‘aan’, want ‘hé, zij snapt waar ik mee worstel!’. Dit is wat je op LinkedIn doet in de Samenvatting op je profiel, de Over ons op je Bedrijfspagina en in je content. Je wilt je doelgroep het gevoel geven dat jij snapt waar ze tegenaan lopen (en het dus ook het beste voor ze op kan lossen).

Slimmigheid # 2

Tel Sell maakt ontzettend slim gebruik van mensen met autoriteit. Ze laten gymtoestellen bijvoorbeeld aanprijzen door bekende sporters en tandenbleekproducten door tandartsen. We zijn nu eenmaal geneigd om eerder iets aan te nemen van iemand waarvan we weten dat hij of zij verstand van zaken heeft.

Op LinkedIn ben jij die expert natuurlijk. Door stelselmatig je kennis te delen bouw je aan je expertstatus en zorg je ervoor dat mensen bij een vraag over jouw vak als eerste aan jou denken. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat ze met die vraag bij jou aankloppen.

Slimmigheid # 3

En natuurlijk zijn we vervolgens hartstikke sceptisch. “Want ik heb dit probleem al jaren en heb al tig dingen geprobeerd om het op te lossen. En nu zal dit ineens de heilige graal zijn?” Tel Sell pakt dit heel slim op door alle mogelijke bezwaren die je kunt hebben, zelf te benoemen én ook meteen te weerleggen.

Ook dit kun je op LinkedIn heel goed oppakken. Je kunt het bezwaar als een vraag formuleren en daar een antwoord op geven in een post, maar ook verwerken in je profieltekst. Nog veel mooier is het als een tevreden klant zo`n bezwaar voor je weerlegt.

Slimmigheid # 4

Tel Sell snapt ook heel goed dat dé manier om twijfelende klanten over de streep te trekken een positieve testimonial van een tevreden klant is. Standaard komen er dan ook een x-aantal video’s langs van mensen die het product gebruiken en er heel blij mee zijn. Natuurlijk hebben ze allemaal een andere achtergrond, gebruiken ze het product in verschillende situaties en lichten ze ook nog even toe dat ze eerst twijfelden, maar toen ze het product eenmaal hadden… Halleluja!

Dat kun jij ook in je profiel doen! Ruim 90% van de tevreden klanten wil jou best een aanbeveling geven, maar slechts 11% van jullie vraagt erom. Daar laat je dus laaghangend fruit hangen.

Slimmigheid # 5

Als onze weerstand compleet is weggesmolten en we NU willen weten hoe we dit prachtige product kunnen aanschaffen komt Tel Sell met een werkelijk onweerstaanbaar aanbod, waarbij ze en passant ook nog schaarste creëren. Als je nu beslist krijg je korting, extra onderdelen of navullingen of zelfs gratis een extra set voor je ouders of buurvrouw. Hoe kun je daar nu nee tegen zeggen?

Dit is zelf een verkooptruc die ik bewust zelden toepas. Uit principe. Ik vind dit namelijk niet passen bij mijn dienstverlening. Maar dat betekent niet dat jij dit niet mag of kunt doen. Misschien past het namelijk wel heel goed bij jouw dienst of product. Maak hierin je eigen keuze.

Misschien heb je wel een laatste plek in je traject of training en verkoop je die met korting aan de eerste die reageert of heb je nog een laatste restje voorraad van een bepaald product. Ook dat kun je prima via LinkedIn communiceren. Doe dit alleen wel met mate. Voorkom dat je je netwerk SPAMt en houdt het liefst een balans van 80% informatief en 20% commercieel aan in je posts.

Ben je nu benieuwd welke producten Tel Sell ons al die jaren heeft verkocht? Check dan dit hilarische lijstje van Linda. https://www.lindanieuws.nl/videos/mike-this-is-amazing-7-x-klappers-van-tel-sell-aanbiedingen/ of het (ja echt) Youtube-kanaal van Tel Sell met daarop al hun pareltjes: https://www.youtube.com/user/TelSellPromotions

 

Over Amanda

Ik ben Amanda Hendriks en ik help ondernemers om klanten te vinden en aan zich te binden met LinkedIn. Ik combineer mijn jarenlange ervaring in marketing met mijn kennis van LinkedIn om je niet alleen te leren waar je de knopjes vindt, maar je ook te laten zien hoe je LinkedIn toepast om jouw bedrijf beter vindbaar en dus zichtbaar te maken, jezelf als expert profileert en jouw ideale klant te vinden. Je kunt bij mij terecht voor zowel 1-op-1-sessies als (incompany) groepstrainingen. Meer weten? Bel of mail me gerust via 06-50217686 of amanda@ahmarketingacademie.nl.

Een reactie plaatsen