Ik vind jou gewoon leuk; de magische gun-factor

Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent; je wordt omringd door (heel) veel ondernemers die allemaal hetzelfde doen als jij. Voor jou tien anderen eigenlijk. Hoe kun je zorgen dat mensen nou juist jou kiezen?

In veel gevallen kun je je als ZZP-er niet onderscheiden op prijs of kwaliteit. De gunfactor is vaak wat de doorslag geeft bij het binnenhalen van een nieuwe opdracht. En gelukkig blijkt nu deze gunfactor stukken minder wazig dan de X-factor, je kunt er namelijk wel degelijk zelf invloed op uitoefenen.

Wat jij als ondernemer wilt is dat de mensen (potentiële opdrachtgevers) jou als de beste oplossing voor hun probleem zien: Bel Bart, die fixt echt alles op het gebied van ICT. Arjan, die moeten we hebben, die maakt de allermooiste foto’s. Angela, die hebben we nodig, zij weet alles van online tools. Daarnaast geloof ik in de magische gun-factor. Je opdrachtgever kan uit tien min of meer vergelijkbare zzp’ers kiezen, maar hij gunt het er maar eentje. Wie vindt hij leuk genoeg om (weer) mee samen te werken? Logisch, want je geeft die persoon je zuurverdiende geld. Ik fiets zelf graag een stuk om voor die fietsenmaker die ik zo aardig vindt (en bloedknap ook ja …).

De gun-factor is natuurlijk een moeilijk uit te leggen gevoel: ik vind jou gewoon leuk. Maar naast het feit dat je iemand aardig vindt en de manier van werken van die persoon misschien bij jou past, zijn er nog vijf belangrijke zaken die kunnen bijdragen:

  1. Ze kennen iemand die jou kent. Good old mond-tot-mond reclame werkt wat mij betreft nog altijd het beste. Het geeft vertrouwen als mensen van iemand die ze kennen te horen krijgen dat jij degene bent die ze nodig hebben.
  2. Ze hebben het gevoel dat jij ze wilt helpen. Zo heb ik weleens een samenwerking afgeraden aan een potentiële klant omdat ik wist dat ik niet degene was die haar het allerbeste kon helpen.
  3. Ze zien dat je nét iets meer doet. Nu is het natuurlijk ook mijn werk om pro actief te handelen. Opdrachtgevers mogen van mij verwachten dat ik knelpunten die ik signaleer deel en ook (help) verbeter(en). Maar een extra stapje harder, of een beetje persoonlijke aandacht werkt voor iedereen. Even langsgaan met ijsjes als het warm is, een handgeschreven kaartje op hoogtijdagen of een klein cadeautje: gewoon voor de leuk. Geloof me: het werkt (maar alleen als het gemeend is …).
  4. Ze zien dat het complete plaatje klopt. Zorg dat jij altijd je eigen herkenbare zelf bent: dat jouw verhaal klopt. Je foto op Linked-In, de toon en stijl van e-mails die je stuurt, de manier waarop je binnenkomt bij een eerste afspraak en wat je te vertellen hebt – het hele plaatje moet kloppen.
  5. Ze vertrouwen jou. Als jij als ondernemer ‘echt’ bent en onderneemt vanuit jouw kernwaarden, ben je geloofwaardig en betrouwbaar voor je klanten en willen ze dolgraag met je samenwerken!

Een reactie plaatsen