Tien tips voor het schrijven van een zakelijke blog

Vorige maand publiceerde ik een blog over de grote waarde van jouw expertblog voor je doelgroep. Ik beloofde je een aantal richtlijnen die je kunt hanteren als je het moeilijk vindt om te beginnen met zakelijk bloggen. En, belofte maakt schuld: hier zijn tien belangrijke richtlijnen voor het schrijven van een zakelijke blog.

1. Behandel per blog één onderwerp
Kies één onderwerp om over te schrijven. Komen er tijdens het schrijven van de blog gerelateerde zaken bovendrijven? Bewaar die dan voor een volgende blog. Zo houd je het duidelijk en overzichtelijk voor je lezers én heb je ze een volgende keer weer iets te vertellen.

 

2. Beschouw je lezer als je vriend
Help hem, wees aardig en probeer de lezer aan je te binden. Ga in de schoenen van jouw ideale klant staan en bedenk je aan welke informatie hij of zij behoefte heeft. Om hem of haar te bereiken moet je goed nadenken over ‘zoekwoorden’. Vind je het lastig om dit zelf te bedenken? Er zijn verschillende tools om je te helpen. Kijk voor meer info deze video.

3. Laat jezelf zien
Schrijf in de ik-vorm en stel je gerust kwetsbaar op. Schrijf positief en actief, met waar dat kan een beetje humor. Probeer niet te veel op directe verkoop gericht te zijn, dan haken veel lezers direct af. Zorg dat je het vertrouwen wint van je lezer.

4. Kies een actieve titel
Een pakkende titel is cruciaal. Focus op voordelen voor lezer of snijd een vraag aan die de lezer aanzet om door te lezen. Probeer je te verplaatsen in je doelgroep, waarop zoeken mensen waardoor Google ze naar jouw blog stuurt? Lees hier meer over het kiezen van een pakkende titel.

5. Zorg voor een goede leesbaarheid
Zorg voor een actieve schrijfstijl, gebruik geen afkortingen en jargon. Probeer de zinnen kort te houden en gebruik liever weinig of geen uitroeptekens. De online lezer is vrij snel afgeleid en niet heel gefocust op het lezen. Gebruik daarom opsommingen of tussenkopjes. Dit geeft duidelijkheid waardoor je ook de mensen die scannen kunt vasthouden.

6. Plaats (interne) links en afbeeldingen
Google beloont je voor het bieden van waardevolle informatie. Plaats in je blog naast je eigen content daarom ook (links naar) video’s, andere websites en niet te vergeten interne links binnen jouw eigen website. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar eerdere blogs die je hebt geschreven.

7. Gebruik een call-to-action
Stop niet na het geven van informatie. Zet de lezer aan het einde van je blog aan tot actie om meer te lezen, contact op te nemen of iets te bestellen.

8. Neem de tijd
Klaar met schrijven? Laat de blog een dag liggen en lees ’m de volgende dag nog eens door. Of nog beter, laat iemand anders de tekst voor publicatie lezen.

9. Houd vol
Het publiceren van blogs moet een structureel onderdeel van je bedrijfsvoering worden. Mensen rekenen er op dat er een nieuwe blog of een vervolg op een blog gepubliceerd wordt. Kies de regelmaat die bij je past. Er zijn mensen die zonder moeite wekelijks een nieuwe blog online plaatsen, maar als je weet dat het jou wel moeite kost, kies dan voor een frequentie die je wel kunt volhouden.

10. Reageer
Je begon aan een blog met een idee of een ideaal. Dan ben je natuurlijk blij met likes en reacties, maar bij bloggen hoort ook het antwoorden op reacties. Is het geen inhoudelijke reactie, dan minstens een bedankje.

Wil je starten met bloggen, maar heb je toch nog wat meer hulp nodig dan een aantal richtlijnen? Lees deze blog of misschien heb je wat aan deze informatie. Wil je dat ik je help opstarten? Neem dan contact op.

Een reactie plaatsen