Vijf redenen waarom jij ook zou moeten bloggen

Zitten mensen wel te wachten op mijn blog? Dat is reden nummer één die mensen aanvoeren om maar niet te hoeven beginnen. De vraag is vrij makkelijk te beantwoorden. Ja, er hebben écht mensen behoefte aan jouw blogs. Jij hebt tenslotte de kennis en ervaring door wat jij dagelijks doet. Ik lees zelf bijvoorbeeld graag hoe ik snel en gemakkelijk een gezonde maaltijd op tafel kan zetten. Je helpt mij dus echt met een duidelijk recept en tips over welke ingrediënten ik hier wel of liever niet in gebruik.

1. Je inspireert en helpt anderen
Jouw blogs kunnen dus mensen helpen. Ja echt!
Ben je een boekhouder? Dan kan jouw blog ervoor zorgen dat mensen eindelijk een manier vinden om de bonnetjes netjes te kunnen ordenen. Wil je over interieur bloggen? Dan zorgt jouw blog ervoor dat jouw lezers een inrichting hebben die echt bij hun past. Foodblogger? My personal favourite: je kunt ervoor zorgen dat mensen lekkerder en gezonder eten. Waar je ook over blogt, jouw blog kan jouw lezers helpen om betere beslissingen te nemen.

Maak je verhaal naast interessant om te lezen ook prettig om naar te kijken. Een duidelijke structuur, tussenkopjes en mooie afbeeldingen zijn belangrijk. Het gebruik van rechtenvrij materiaal is heel belangrijk. Ik maakte al eens een filmpje met voorbeelden van handige websites. Of, als je direct aan de slag wilt, dan kun je hier veel materiaal vinden.

2. Je wordt onthouden
Als je regelmatig leuke, interessante of waardevolle blogs publiceert, dan heb je prachtige content voor je nieuwsbrief, website en social media. Plaats een link in je nieuwsbrief zodat mensen op jouw website terecht komen en zorg ook dat je in de blog een interne link zet. Een interne link is een link binnen jouw website bijvoorbeeld naar een andere blog. Mensen blijven zo langer op jouw website, wat fijn is omdat ze jou en je dienst of product beter leren kennen.

Verder is de kans groot dat de bezoeker terugkomt, jou volgt op social media of zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Hoe vaker je zichtbaar bent, hoe beter jouw blog (en daarmee jouw bedrijf) wordt onthouden. Mocht de lezer dan ooit een product willen kopen dat jij verkoopt of een probleem hebben wat jouw dienst kan oplossen, dan denkt hij waarschijnlijk direct aan jou.

3. Je wordt gezien als expert
Jij vindt het als sportinstructeur misschien heel logisch dat een uurtje trainen met een warming up begint, maar geloof me voor veel mensen is dit nieuw. Of ze zijn bekend met het feit, maar over het ‘waarom’ hebben ze geen idee. Kijk en luister naar je doelgroep. Waar worstelen zij mee, wat voor vragen hebben ze? Zo simpel kan het starten met bloggen zijn.

Veel ondernemers maakt dit angstig, want: “geef ik dan niet al mijn kennis weg?” Een begrijpelijke vraag, maar ten eerste bepaal je zelf wat je allemaal wel en niet vertelt. Ten tweede is de kennis die jij op jouw vakgebied hebt vaak zodanig veel, dat je websitebezoeker bij lange na niet alles kan opslaan waar jij allemaal over blogt. Uiteindelijk zullen de meesten dus toch bij jou terechtkomen omdat ze het echt niet zelf kunnen. Bedenk daarnaast ook dat op het internet inmiddels zoveel te vinden is, dat je er dan maar beter voor kunt zorgen dat jij alle relevante informatie voor ze hebt verzameld, dan weten ze dat ze alles bij jou kunnen vinden. Jij wordt het baken op jouw vakgebied voor hen.

Als je zelf blogberichten schrijft op je website, kun je ook aan gastbloggen doen.
Jij schrijft dan een blog van een andere website, waardoor je aan je bekendheid werkt en een linkje naar je eigen website kan plaatsen. Je kunt iemand anders natuurlijk ook vragen een artikel te schrijven voor jouw website. Zo gun je een collega-ondernemer een podium en heb je nieuwe content zonder dat je er iets voor moet doen! Handig als je even wat minder tijd hebt bijvoorbeeld. Een voorbeeld van een gastblog kun je op mijn website vinden.

4. Je relatie met Google krijgt een boost
Ja, misschien niet de beste reden, maar we willen toch allemaal een warme vriendschap met Google onderhouden.
Al vanaf zijn oprichting is Google bezig met het zo eerlijk mogelijk maken van de match tussen zoekvraag en zoekresultaten. En dat is als Google-consument ook wel zo prettig.
Google wil dat de beste pagina’s boven komen drijven als iemand iets zoekt of wil weten en niet degene die de beste trucjes toepast.
Google wordt hierin steeds slimmer en gebruikt steeds meer kunstmatige intelligentie om de resultaten te beoordelen. Dat betekent dat de Google-robots steeds meer als een mens beginnen te denken. En dat komt de resultaten ten goede. Ook hiervoor zijn de interne links in een blog waar ik het eerder over had belangrijk. Google vindt het fijn als mensen langer op jouw website blijven en meerdere pagina’s bezoeken. Dan heb jij vast hele interessante informatie te delen!

5. Je wordt er slimmer van
Bloggen is ook heel waardevol voor jouzelf. Door te bloggen dwing je jezelf om over je vakgebied na te denken. Je komt daardoor sneller op nieuwe ideeën en inzichten. Met bloggen help je dus niet alleen de ander, maar ook jezelf en daarmee je bedrijf.

Daarbij maakt het je communicatiever omdat je leert om je business goed onder woorden te brengen. Mocht je in een gesprek terechtkomen met een potentiële klant, dan kun je veel makkelijker uitleggen wat je doet en wat jouw toegevoegde waarde voor diegene ligt.

En nu, bloggen maar!?
Ben je ondernemer en blog je nog niet? Dan hoop ik dat ik je nu aan het denken heb gezet. Wil je wel beginnen, maar weet je niet hoe een blog eruit moet zien? Volgende maand blog ik over de richtlijnen waaraan de blog ‘moet’ voldoen. Dit is natuurlijk geen wet van Meden en Perzen, maar je kunt ze wel gebruiken als kapstok.

Wil je direct starten, maar ben je niet echt een schrijver? Of ben je onzeker over je spellingskwaliteiten? Misschien heb je dan iets aan dit blog. Natuurlijk is het altijd goed iemand anders je werk te laten lezen voordat je het de wereld in stuurt. Niet alleen om de foutjes te ontdekken, maar vooral ook om na te gaan of wat je vertelt duidelijk overkomt. Jij bent de expert, maar je doelgroep heeft niet dezelfde kennis.

Waar wil je dat ik over blog?
Ik hoop dat ik je met dit blog heb kunnen helpen. Wat ik zelf wil vertellen en waar mensen in Google naar zoeken, kan ik zelf uitvinden. Maar om te weten wat mijn bezoekers willen, kan ik jouw hulp goed gebruiken.

Wat wil jij graag weten? Ik ben erg benieuwd naar wat mijn lezers graag willen leren over onderwerpen waar ik mij mee bezig houdt; praktische zaken op het gebied van Social Media, Marketing en Communicatie en Office Management.

Ik zou het erg waarderen wanneer jij als reactie op dit artikel een vraag stelt over wat jij graag zou willen weten of leren. Dankjewel.