Een content plan maken, hoe doe je dat?

Bijna alle ondernemers zijn zich er van bewust: je bedrijf moet te vinden zijn op social media. Nu is het aanmaken van een account of pagina niet zo ingewikkeld, maar het volhouden van het plaatsen van berichten is een stuk lastiger! Iedere dag ‘iets’ op je social mediakanalen plaatsen is niet altijd makkelijk. Soms heb je misschien niets leuks te melden, heb je geen tijd om iets te zoeken of is er geen interessante content om te delen.

Een content plan of social media kalender zorgt ervoor dat je vooraf weet over welke onderwerpen je iets gaat vertellen of laten zien op de verschillende kanalen waar jij actief bent. Zo zorg je dat je regelmatig zichtbaar bent, zonder dat je op dat moment iets nieuws hoeft te bedenken.

Wat zijn de voordelen van een content plan?

  • Het is effectief: je maakt één keer tijd om een plan op te stellen in plaats van dagelijks een beetje.
  • Je vermindert de druk om een bericht te MOETEN verzinnen; dat staat immers al lang klaar.
  • Doordat je regelmatig aanwezig bent is de betrokkenheid van je volgers hoger.

 

Hoe maak je een content plan?

Een content plan hoeft geen uitgebreid en ingewikkeld document te zijn. Maak een Excel werkblad en plaats hierin de volgende informatie:

  1. Datum van plaatsing
  2. Inhoud (tekst, video, link naar een artikel of blog)
  3. Bijpassende afbeelding (je kunt ook eenmalig een map met afbeeldingen maken die je nummert. In dat geval hoef je hier alleen het nummer van de afbeelding te zetten)*
  4. Medium (LinkedIn, Facebook, Pinterest, Twitter, YouTube enz.)

 

* gratis rechtenvrije afbeeldingen kun je bijvoorbeeld vinden op: unsplash.com, pablo.buffer.com of pixabay.com of check: http://bit.ly/2kF7XtS

 

Als de basiselementen in Excel staan is het tijd om het plan in te vullen. Weinig inspiratie? Google eens op onderwerpen die bij jouw vakgebied passen of kijk wat jouw vakgenoten zoal posten. Wissel informatieve berichten af met andere posts zoals quotes of foto’s van jouw werk. Houd bij het opstellen van je plan ook rekening met belangrijke gebeurtenissen zoals feestdagen en evenementen die je organiseert of bijwoont.

Met programma’s als Buffer en Hootsuite kun je heel gemakkelijk je Tweets, Facebookposts en LinkedIn berichten vooruit plannen. Zo kun je voor een hele maand of zelfs per kwartaal je berichten klaarzetten.

Hulp nodig? Ik help je graag op weg om een plan op te zetten of door het social media beheer compleet over te nemen.