Welke social media passen bij jou? Deel 3: Twitter

De geschiedenis

Twitter is sinds 21 maart 2006 in de lucht en staat van oudsher bekend om zijn berichten van 140 tekens. Het maximum van 140 tekens was gekoppeld aan het feit dat het platform is gebaseerd op sms. Die berichten kunnen maximaal 160 tekens lang zijn. Twitter gebruikte 140 tekens daarvan voor de boodschap en reserveerde de overige twintig tekens voor de gebruikersnaam. Maar volgens de mensen achter de dienst kunnen gebruikers daarin niet altijd hun boodschap kwijt. Ze schrappen belangrijke woorden of besluiten zelfs om hun boodschap maar helemaal niet te plaatsen.

De verandering

Daarom heeft Twitter begin november dit jaar besloten de beschikbare lengte te vergroten. Twitter heeft de dubbele lengte eerst uitgeprobeerd met een kleine groep mensen en heeft op basis daarvan besloten dat de beschikbare lengte nu voor iedereen wordt verdubbeld. Volgens Twitter zijn de proefpersonen alleen in het begin lange lappen tekst gaan plaatsen, uit nieuwsgierigheid. De meeste tweets zijn nog steeds maximaal 140 tekens. Vijf procent van de berichten is langer dan 140 tekens. En maar een op de vijftig tweets is langer dan 190 tekens.

Het bereik

Het voordeel van Twitter is dat je relatief makkelijk een groot bereik kunt creëren. Ook is de drempel om mensen te benaderen erg laag. Zo kun je met mensen in contact komen die je anders niet zou spreken.

Door hashtags (#) in jouw tweets te gebruiken, kunnen potentiële klanten jouw berichten makkelijker vinden. Twitter verzamelt namelijk alle berichten waarin dezelfde hashtags gebruikt worden. Een populaire hashtag is bijvoorbeeld ‘#DTV’ (durf te vragen). Deze wordt vaak gebruikt in tweets waar een vraag in wordt gesteld. Je kunt deze dus gebruiken als je de mening wilt van andere twitteraars of als je een antwoord nodig hebt.

De communicatie

Twitter is geen marketingtool, maar je kunt Twitter als ondernemer wel heel goed gebruiken als communicatiekanaal. Je kunt nieuws delen en mensen op de hoogte houden, volgers informeren over de diensten en/of producten die jij aanbiedt en volgers betrekken bij beslissingen die je moet nemen of om hun mening vragen

  • Laat je gezicht zien. Ervaring leert dat Twitter accounts met een bedrijfslogo, die gerund worden door een anoniem persoon, minder succes hebben dan hun ‘persoonlijke’ gelijke. Een mooie profielfoto maakt je berichten persoonlijker, transparanter en daardoor betrouwbaarder.
  • Wees open, transparant, maar word niet te persoonlijk. Het blijft een zakelijk account en een zakelijke relatie!
  • Tweet regelmatig, minstens een paar keer per week, maar niet té vaak. Meer dan 5 tweets per dag is te veel.
  • Ga de dialoog aan! Stel vragen, vraag je klanten om hun mening en ga het gesprek aan. Het draait allemaal om de dialoog!
  • Bedenk je goed wat je precies wil bereiken en of Twitter je daarbij kan helpen. Als je nog niet goed weet waar je over moet Twitteren, kijk de kunst dan af bij anderen! Maak daarnaast een contentplan voor de eerste tijd; dat geeft je houvast.
  • Twitter correct – Een open deur, maar toch noodzakelijk om te noemen. Twitter altijd correct: in foutloos Nederlands, zonder verwarrende afkortingen en vergeet vooral niet alle links die je plaatst te checken. Verdiep je ook in de Twitter-etiquette.
  • Houd vol! Neem de tijd en verwacht niet dat je Twitteraccount in een maand tijd een succes wordt. Volgers moeten je vinden, dat kost tijd.
  • Schakel een beheerder in als blijkt dat je zelf niet de tijd kunt vrijmaken om berichten te plaatsen en te reageren op reacties.

Veel succes!

P.S. Volg je mij al op Twitter? @TikkenEnMeer