Nieuwsbrief vs Blog; Moet ik nou een blog schrijven of een nieuwsbrief versturen?

Het verschil tussen een blog en een nieuwsbrief is eigenlijk het volgende: de één komt op je website, de ander in een inbox.

Over bloggen schreef ik al vaker. Heel kort door de bocht: je bedenkt een onderwerp, iets dat relevant is voor je klanten en/of volgers, daar schrijf je over en vervolgens plaats je het op je website. Naast Facebook en LinkedIn, is een nieuwsbrief een prima medium om je blog te delen.

Om een nieuwsbrief te kunnen versturen, heb je nodig:

·         lezers

·         nieuws

Lezers zijn vooral mensen die jou al kennen. Het zijn je klanten, mensen die jou kennen van horen zeggen, de lezers van je blog via andere kanalen en mensen uit jouw (zakelijk) netwerk. Ze worden lezers van je nieuwsbrief op het moment dat ze je hun emailadres geven. Dat adres geven ze je, als je het vraagt. Bijvoorbeeld door hen onder je blog uit te nodigen zich in te schrijven voor je een nieuwsbrief of d.m.v. een keuze in je contactformulier. Natuurlijk mag je nooit zonder toestemming iemand je nieuwsbrief sturen.

Hoe je aan het nieuws voor je nieuwsbrief komt? Het eerste is natuurlijk die blog die je al geschreven hebt. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog iets schrijven over je laatste project of de komende workshop die je geeft. Of je haalt artikelen aan die jou opgevallen zijn in het nieuws en ook relevant kunnen zijn voor jouw volgers.

nieuwsbrief, blog, emailmarketing

Hoe maak je een nieuwsbrief?

Er zijn verschillende gratis programma waarmee je vrij gemakkelijk zelf nieuwsbrieven kunt opmaken en versturen. Zelf werk ik met Mailchimp. Op YouTube kun je veel tutorials vinden die je uitleggen hoe het werkt. Ook zijn er veel blogs en handleidingen geschreven die je verder kunnen helpen. En heb je geen tijd of geen zin om dit zelf allemaal te gaan uitzoeken en opzetten, dan is een Virtual Assistant natuurlijk de aangewezen persoon deze klus van je over te nemen.

Let op je woorden!

Natuurlijk let je op je taalgebruik als je je klanten en andere volgens aanspreekt, maar ik doel hier eigenlijk op de spam filters. Deze filters zoeken in je teksten naar bepaalde woorden en woordcombinaties. Bij vastgestelde woorden, wordt de nieuwsbrief gelijk verwijderd. Wat je daarom beter niet kunt beschrijven in je nieuwsbrief is:

·         Een dringend verzoek; misschien heb je een once-in-a-lifetime-aanbieding voor je lezer, maar wees voorzichtig met termen als: ‘op is op’, ‘zorg dat je op tijd bent’, ‘nu of nooit’. Gebruik bovendien nooit meer dan één uitroepteken!!!!!!!!!!

·         Geld of krediet; de woorden ‘inkomen’, ‘geld’, ‘contant’, ‘gratis’, ‘kopen’ en munteenheden zoals € en $ kunnen de aandacht van spamfilters trekken.

·         Alles, wat te maken heeft met 18+ zaken, geneesmiddelen op voorschrift en alle thema’s in de sector casino’s, games etc.

Verder: GEBRUIK NIET ENKEL HOOFDLETTERS. Naast dat het onvriendelijk overkomt alsof je schreeuwt naar je lezer, vissen filters deze ook direct uit de e-mails. Ook slim: schrijf URL’s niet languit, maar link een stukje tekst. Dus niet: https://www.tikkenenmeer.nl/ maar Tikken & Meer

Maak het aantrekkelijk

Ga er maar vanuit dat jij niet de enige bent die het druk heeft. 99% van de mensen die jouw nieuwsbrief ontvangen, zullen niet veel tijd hebben om hele lappen tekst (hoe interessant misschien ook) te lezen. Zorg in ieder geval dat je het de lezer aangenaam maakt:

1. Maak een mooie template en gebruik die consistent; zo wordt je nieuwsbrief herkenbaar.

2. Gebruik maximaal 4 tot 6 tekstvakken; hiermee help je de lezer de informatie te scannen.

3. Bespreek maximaal één onderwerp per blok; zo kan de lezer direct bepalen of dit wel of niet interessant voor hem is.

4. Gebruik beelden van goede kwaliteit; ondersteun je verhaal door passende afbeeldingen. En zorg dat je foto’s gebruikt die rechtenvrij zijn. Dit voorkomt vervelende verrassingen achteraf …

5. Houd je aan de regels; laat duidelijk zien dat jij de afzender bent en geef de ontvanger altijd gelegenheid uit te schrijven. 

Ga je starten met een nieuwsbrief? Laat het me weten, ik blijf graag op de hoogte!

Een reactie plaatsen